Home Tentoonstellingen In Nederland L'ARTE dell'ESPRESSO: Kerkrade t/m 29 oktober

Nieuwsbrief

Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief. Als u deze wilt ontvangen, vul dan hieronder uw naam en e-mailadres in.







L'ARTE dell'ESPRESSO: Kerkrade t/m 29 oktober Afdrukken E-mail
Geschreven door Catharina Ravelli   
maandag, 30 april 2018 13:06

arte dell espresso

In het Italië van 1910 begint de grote vraag naar een espressomachine die snel koffie zet onder hoge druk. Kopjes, koffiepotten, professionele koffiemachines en cafés vormen vanaf dan binnen de designwereld een speciale niche, daarbij balancerend tussen traditie en innovatie, tussen esthetiek en gebruiksgewoonten van het moment.

Daarover gaat deze tentoonstelling: een tijdreis door de wereld van espresso en design.

De iconische espressomachine 'La Cornuta' van de beroemde Italiaanse architect Giò Ponti (ter waarde van een kwart miljoen euro) vormt het glanzende hoogtepunt.

 

Percolator of paleis?

"Het maakt niet uit dat sommige percolators meer op een paleis lijken dan op een percolator", aldus Alberto Alessi, de Italiaanse ontwerper die design in ieders keuken bracht. Hij slaat een brug van Italiaanse architectuur naar design in alledaagse voorwerpen. In de expositie wordt zienderogen duidelijk hoe vormen van gebouwen hun weg vinden in coffee design. Ook het gebouw van het Bonnefantenmuseum, ontworpen door de Italiaanse architect en ontwerper Aldo Rossi, bekijk je na deze expositie met heel andere ogen.

De veranderende vorm en functie in espressomachines en serviezen weerspiegelen het veranderende tijdsbeeld. De expositie neemt je mee van de allereerste espresso's waarin de smaak van verbrande koffiebonen werd gemaskeerd door veel suiker naar het kopje koffie van de toekomst.

De highlights onder de koffiemachines

Begin twintigste eeuw deed de monumentale, in 1910 door Pier Teserio Arduino gepatenteerde Victoria Arduino haar intrede in de Turijnse cafés. Met zijn iconische onderdelen werd deze machine het eerste wereldwijde succesnummer in de geschiedenis van de espressobar.

Een paar jaar later zag het iconische achthoekige aluminium potje ‘Moka’ van Bialetti het levenslicht. Voortaan had elk huishouden zijn eigen koffiemachine.

Na de jaren veertig werd de koffiecultuur nieuw leven ingeblazen met nieuwe, professionele machines van de hand van de grote meesters van het Italiaanse design. Diverse nieuwe creaties vonden hun weg naar de canon van de ontwerp- en huishoudgeschiedenis:

- De in 1948 door Gio Ponti ontworpen 'la Cornuta' met zijn cilindrische chromen ketel waaruit drie imposante pistons steken;

- De 'Concorso', ook bekend als 'Diamante', van Bruno Munari en Enzo Mari uit 1956, de eerste machine met een geometrische behuizing waarop modules in ver schil lende lengtematen en verschillende kleur combi naties kunnen worden aangesloten;

- De door Faema gepatenteerde E61, die dankzij het gebruik van een oleodynamische pomp een ononder broken aanbod van koffie garandeert.

Dankzij hun prestaties werden deze machines al snel het kloppend hart van elke bar, en werd de ristretto definitief benoemd tot de Italiaanse manier om van koffie te genieten.

In de jaren zeventig, tachtig en negentig sloeg de ontwerpcultuur binnen de koffiewereld een nieuwe weg in en kwamen architectonische stijlen samen met de esthetiek van koffiemachines en -serviezen.

Het Italiaanse bedrijf Alessi voelde als eerste aan dat er van koffie accessoires een onuitgesproken emotioneel potentieel uitging, en is daarop samenwerkingen aangegaan met de bekendste Italiaanse en buitenlandse ontwerpers van die tijd – Ettore Sottsass, Richard Sapper, Aldo Rossi – om vernieuwing teweeg te brengen in de vorm van koffiemachines, en daarmee in het volledige huishoudelijke landschap.

Bij wijze van kleinschalige herinterpretatie van de postmoderne cultuur namen koffiemachines de vorm aan van huizen, fabrieken en gebouwen, getuige de beroemde '9090' van Richard Sapper met zijn afgeknotte kegelvorm en de al even beroemde 'Conica' en 'Cupola' van Aldo Rossi, geïnspireerd op de vormen van monumenten.

Tegelijkertijd gaf het Italiaanse collectief Memphis het koffie servies een nieuwe look, met patronen en gestileerde vormen als nieuwe decoratieve elementen.

Waar en wanneer

Cube Design museum - Museumplein 2 - Kerkrade  (direkt naast station)

21 april t/m 29 oktober van dinsdag t/m zondag, 10:00 - 17:00u